Sublimacja druk – co warto wiedzieć o tej metodzie?

Druk sublimacyjny wykorzystuje proces fizyczny – sublimację. Nadruki sublimacyjne są wykorzystywane przy tworzeniu kubków czy smyczy reklamowych, a także przy dekorowaniu blach metalowych. Sublimacja druk – co warto wiedzieć o tej metodzie?

Co to jest sublimacja?

Sublimacja to proces fizyczny, podczas którego zachodzi przemiana fazowa. Stan stały bezpośrednio przechodzi w gazowy, z pominięciem stanu ciekłego. Można wyobrazić to sobie na przykładzie tzw. suchego lodu. W temperaturze i ciśnieniu pokojowym suchy lód (postać stała) nie topi się, ale od razu paruje (postać gazowa).

Innym przykładem, który zaobserwować można w życiu codziennym, jest mokre ubranie, które wywieszamy na zewnątrz. Gdy jest 0 stopni Celsjusza i mniej, woda w mokrym jeszcze ubraniu zamarza, a powstały w tym procesie lód sublimuje, czyli od razu wyparuje, a nie przechodzi w stan ciekły.

Sublimacja druk – co jest potrzebne?

Aby druk sublimacyjny mógł się udać, muszą być zachowane pewne zasady, tj. odpowiednia temperatura i ciśnienie. Bez tego nadruk sublimacyjny może nie wyjść tak, jak byśmy chcieli, żeby wyglądał. Specjalny atrament wnika w strukturę materiału. Nie można go już zdrapać, zdjąć. Jest to minusem w przypadku popełnienia błędu bądź chęci zmiany jakiegoś detalu, ale ogromnym plusem przy użytkowaniu artykułu.

Metoda polega na, w pierwszej kolejności, przygotowaniu nadruku na specjalnym papierze transferowym, w postaci lustrzanego odbicia tego, co znajdzie się na gotowym artykule. Następnie papier nanosi się na materiał, w odpowiedniej temperaturze i ciśnieniu. Proces powtarzany jest kilka razy. Powierzchnia materiału, na który nanosimy nadruk, powinna być odtłuszczona, aby nie zniekształcić nadruku.

Nadruk sublimacyjny – gdzie go znajdziemy?

Druk sublimacyjny można wykorzystywać przy tworzeniu nadruków na rozmaite powierzchnie – zaczynając od blaszek aluminiowych, przez drewno i ceramiczne kubki, po poliestrowe materiały (jak ten służący do produkowania smyczy reklamowych) czy nawet torby.

Producenci gadżetów często wykorzystują druk sublimacyjny ze względu na jego stosunkowo niewielką cenę oraz stosunek ceny do jakości. Nadruki sublimacyjne są niesamowicie trwałe i elastyczne, co dobrze się prezentuje i nie zmywa się np. w zmywarce (jeśli chodzi o kubki reklamowe). Nadruki te nie są też podatne na zniszczenia mechaniczne.